Líneas de Generación y Aplicación del Conocimiento

Procesos de Enseñanza-Aprendizaje del Inglés en el Sistema Educativo Público Mexicano

Esta línea está enfocada a desarrollar investigaciones orientadas al estudio de los fenómenos educativos que surgen de los procesos de enseñanza-aprendizaje del inglés como lengua extranjera en el contexto mexicano. Es decir, se investigan aspectos del aprendizaje y la enseñanza, incluyendo el estudio del discurso escrito en Inglés como herramienta para el conocimiento; estilos y estrategias de aprendizaje; creencias y actitudes hacia la lengua extranjera, desde una mirada socio-constructivista. Los proyectos de investigación que se llevan a cabo en esta LGAC son los siguientes:

  • Procesos de redacción y publicación de reportes de investigación en lengua extranjera por docentes de la Facultad de Idiomas, Universidad Veracruzana.
  • Percepción sobre la formación de profesores de inglés en tres universidades públicas: Universidad de Colima, Universidad de Quintana Roo y Universidad veracruzana.
  • Perspectivas de estudiantes sobre maestros de Inglés Nativos y No-Nativos en la Universidad Veracruzana y la Universidad de Guanajuato.

Académicos que cultivan esta LGAC: Dra. Celia M. Sánchez Sosa, Dra. Mariza G. Méndez López, Dra. Edith Herrera Díaz y Dr. Frank Ramírez Marín.

 

Innovación Educativa

Esta LGAC busca despertar la consciencia de aquéllos que dictan las políticas universitarias, administradores y líderes del cambio, para que juntos con la comunidad universitaria se busque proveer, crear y aprovechar las condiciones necesarias para facilitar el trabajo de todos aquéllos comprometidos con el cambio y con una educación de calidad para bien de la sociedad.

Proyectos de investigación relacionados con esta línea:

  • La Evaluación como referente fundamental de Expectativas e Identidades Profesionales.
  • The Issues that Form and/or Transform the Construction of an EFL Teacher’s Professional Identity.
  • The Emotional Dimension of a Classroom and its Impact on Teaching and/or Learning.

Académicos que cultivan esta LGAC: LGAC: Dra. Celia M. Sánchez Sosa, Dra. Mariza G. Méndez López, Mtra. Georgina Melo Pérez, Mtro. Jorge Aguilar Sánchez.

Modalidades de enseñanza-aprendizaje de lenguas extranjeras en la UV

Esta LGAC indaga acerca de la pertinencia, correspondencia y congruencia de las diferentes modalidades de enseñanza-aprendizaje (presencial, autónomo y virtual), que se han venido ofreciendo en la Universidad Veracruzana para cursar los idiomas extranjeros, especialmente el Inglés, ya sea por estudiantes del público general o de los diferentes programas de licenciatura y posgrado existentes dentro de la misma universidad. De esta LGAC emanan los siguientes proyectos:

  • Modalidades de Enseñanza-aprendizaje de lenguas extranjeras en la Universidad Veracruzana: perspectivas, convergencias y adecuaciones.
  • Pertinencia e impacto del curso (ESP) ‘Inglés básico y cultura turística para prestadores de servicios’, caso Taxistas de Veracruz.

Académicos que cultivan esta LGAC: Dra. Edith Herrera Díaz, Dr. Frank Ramírez Marín, Mtro. Mario A. Sandoval Sánchez. 

PRODUCTOS DE LAS LGAC DE LA MEILE

LGAC 1: Procesos de Enseñanza-Aprendizaje del Inglés en el Sistema Educativo Público Mexicano
ALUMNO TITULO DEL PRODUCTO
Almeida González

The influence of stereotypes in learning

English as a foreign language

Santiago Martín
 
 
González Ramos Alina

The impact of teaching materials designed for

project based learning on  bilingual elementary class.

Miranda Vallejo Ma.

Teresa

Enhancing english language performance through the use of learning strategies.
Berthely Barrios Julio

Raising cultural awareness to enhance the the

communicative competence in the ESL classroom.

Cesar
 
 
Jiménez Vázquez María Luisa Collaborative work in a public high school in Alvarado
Vázquez Cano Rubén

Fostering oral production by using contextualized communicative activities within a multi-level english

class.

Busto Guzmán Eva Paola Developing Beginners’ listening skills through engaging activities
Barragán Andrade Ingrid Balancing boys’ and girls’ participation through a more student-centered approach.
Sánchez Hernandez Diana Ivette The impact of nursery rhymes in Fostering vocabulary recognition in kindergarten children.
Durán Hernández Alfonso The use of pictorial vocabulary activities to enhance students´ reading comprehension when reading literary texts
Pastrana Rodríguez Silvia The Use of L1 in the English Class
Salazar Pombo Ángel Adad The use of Digital Stories and Activities Designed to Retain Children’s Vocabulary
Ortiz Martínez Xóchitl the effect of Music As a Pedagogical Resource In the Acquisition or EFL
Grajales Lima Ana Laura The effect of narrow Reading on improving EFL students reading fluency.
Baltazar Silva Anadel “Project-based learning as a tool to promote accuracy when practicing English Speaking Skill”
Hernández Alarcón Dolly “Promoting Reading Comprehension and Speaking Skills through Collaborative Strategic Reading in a Large Class”
LGAC 2: Innovación Educativa
Cruz Ramos Ma. de los

Provinding after-school assistance using the web

conferencing tool Adobe® Connect.

Milagros
 
 
 

Sandoval Sánchez

Mario Alberto

Web conferencing as a teaching aid for reinforcement
Rojas Torres Marlene

Improving the attention span in kindergarten

children through “corner” activities.

Leal Manilla Leticia Integrating Formative Assessment for English Learning at a Public Elementary School.
Cortes Rogel Stephany

Challenges faced by non-native EFL student teachers from the UV English BA programme during their practicum.

 

Montero Rodriguez Brenda

«Developmentally Appropriate Activities for Preschool Learners of EFL»

 

 

Agustín Castillo Lezama Elías “A Bilingual Business Technical Vocabulary Glossary for more accurate English to Spanish Technical Text Translation.”
Monter Carmona Giovanna The importance of ludic activities to retain vocabulary in kindergarteners
Xicoténcatl Gallegos Angélica Whole Brain Teaching
Beristain Alfaro Juan Ramon «The impact of pop-culture-based authentic materials in student engagement in an EFL class»
Delgado Díaz Ángel Omar “Gamification: Applying Game Principles inside the EFL Classroom to Enhance Students’ In-Class Participation”
Vicente Hernández Melina Yamileth ‘The importance of role-playing in the EFL classroom’ : using speaking situational cards”
LGAC 3: Modalidades de enseñanza-aprendizaje de lenguas extranjeras en la UV
Díaz Oviedo Heidy Yelni

Moving from a book based

course to project based learning.

Quino Toto Apolinar

Enhancing Oral Production by using Authentic

Materials

 López Cruz Sara Fostering Oral interaction through pair work communicative activities
Marín Montiel Víctor Manuel The Use of Voice Recordings on the Development of Adult Students’ Accuracy when Speaking
Salazar Ochoa Maria Gabriela

The Use of Feedback in an EFL Virtual Learning Environment

 

Marquez Marquez Miriam A Workshop implementation on the Oral Component of a Certification Exam: usefulness and Students`Perceotions
Rodriguez Buerba Patricia “Task Based Storytelling: A Strategy to Reduce the Negative Effects of Anxiety in EFL Elementary Learners’ Speaking”
Santiago Guillermo Aurora Sofía

“The use of language chunks in English lessons to enhance student’s production in speaking”