Portafolio de documentos del Proyecto Aula

 

Proyecto Inglés I

 

Inglés I 

 Diseñada por

 Isaí Alí Guevara Bazán

Claudia Isabel Marín Sánchez

Jorge Alberto Molina Hernández

 (Periodo Febrero Agosto de 2011)

 “Producción escrita y oral para inglés I del MEIF” 

  ———————–…………………………………————————

 Contenido

Introducción.

Objetivos.

Realización de las tareas.

Tarea 1

Tarea 1

Tarea 2

Tarea 3

Tarea 4

Tabla de evaluación

———————–…………………………………————————

Introducción

Hola a todos los participantes de este curso. Espero que esta experiencia de aprendizaje sea significativa para ti y tu contexto profesional . Hemos diseñado este pequeño proyecto con el fin de que integres aprendizajes de una manera más contextualizada y significativa a tu práctica profesional. El principal objetivo es que practiques lo que aprendes en un contexto real.  Estos son los puntos importantes en que tienes que fijar tu atención: 

———————–…………………………………————————

Objetivos

La experiencia educativa de inglés uno tiene como objetivo: 

Los estudiantes utilizan funciones lingüísticas básicas que les permiten comunicarse en inglés para el intercambio de información personal, descripción de personas y expresión de gustos y preferencias en un ambiente de colaboración, respeto, y tolerancia.

Para llevar a cabo este proyecto se integran los siguientes elementos: 

  1. Complejidad: Los contenidos en textos técnicos actuales relacionados con las EE disciplinares de los estudiantes se encuentran en inglés además de comunicarse de manera oral y escrita en inglés básico.
  2. Investigación: La elaboración de tareas constituye una oportunidad por parte de los estudiantes para que reconozcan, planeen,  investiguen y así conozcan o amplíen información relacionada con el idioma inglés en diversas fuentes bibliográficas.
  3. Tecnología: El empleo de las Tecnologías de Información y Comunicación (TICs) tales como manejo de paqueterías, internet, journals electrónicos, la biblioteca virtual, bases de datos y es de provecho para que los estudiantes amplíen su conocimiento y resuelvan tareas complejas con carácter crítico.

———————–…………………………………————————

Realización de las tareas

Para realizar este proyecto, tienes que realizarlo siguiendo los pasos de cada una de las siguientes tareas complejas  que se te presentan (3) y la tarea integradora. Sigue el siguiente calendario para cada tarea:

Entrega de la tarea 1:  Al finalizar la unidad 2

Entrega de la tarea 1: Al finalizar la unidad 4

Entrega de la tarea 1: Al finalizar la unidad 6

Entrega de la tarea integradora: Al finalizar el curso.

———————–…………………………………————————

Tarea 1

 

PROCEDIMIENTO DE LA TAREA COMPLEJA 1

 

Contexto: En la región hay profesionistas que destacan en ciertas disciplinas y puede ser interesante conocer su información personal.

Tarea 1

  1. In groups of 3-4, Write questions about the following information. Make sure your questions are correct.

 

Key word Write your question here
a)     Name      
b)     Last name  
c)      Age  
d)     Town   
e)     Address  
f)       Phone number  
g)     Marital status  
h)    Occupation  

 

  1. In groups of 3-4, check the correct structures. Make sure the questions are appropriate.
  2. In groups of 3-4, check the pronunciation of the questions. You can check the pronunciation of the words here: http://www.m-w.com .
  3. Individually, choose one person that is very good at his/her profession. Make sure the person speaks English at a basic level.
  4. Individually, go with the person and make the interview. Make sure you record the interview in any digital format (Cellular Phone: .arm, WAV Recorder: wav, Windows Media, etc).
  5. Individually, Write the interview in a Word Document. Save it as “Tarea1EntrevistaUnoEscritaMiNombre”
  6. Save your audio file as “Tarea1EntrevistaUnoGrabadaMiNombre”.
  7. Send the Word Document and the Audio File to the e-mail address that corresponds to each advisor.

———————–…………………………………————————

Tarea 2

 

PROCEDIMIENTO DE LA TAREA COMPLEJA 2

Contexto: Al dar a conocer información de una persona puede ser interesante saber más acerca de su personalidad y descripción física.

  1. Individually, fill in the blanks with the appropriate vocabulary that best describes the personality of the person that you interviewed.

 

What’s s(he) like?

Name of the person:

 
Personality  
   
   
   

 

  1. Individually, fill in the blanks with the appropriate vocabulary that best describes the physical appearance of the person that you interviewed.

Name of the person:

Eyes (color, size) Height Hair (length, color, shape) Color of Skin Slim, thing, heavy, etc.
         
         
         

 

  1. Individually, write a list of sentences using the information taken from the previous charts on sections 1 and 2. Make sure you use the “to be + adjective” structure correctly. Here are some examples for you:
Personality 1.- Raul Hernández is happy.

2.- He is friendly.

3.-

4.-

5.-

Physical appearance 1.- Raul is tall.

2.- He is a little heavy.

3.-

4.-

5.-

 

  1. Individually, with all the list of sentences from the previous chart, make a paragraph. Join the sentences using “and” when necessary.
  2. Individually,
  3. Individually, write the composition in a Word Document. Save it as Tarea2PárrafoEscritoMiNombre”
  4. Individually, Send the Word Document to the e-mail address that corresponds to each advisor.

———————–…………………………………————————

Tarea 3

 

PROCEDIMIENTO DE LA TAREA COMPLEJA 3

Contexto: Se  profundiza en las actividades cotidianas profesionales que realiza un profesionista de su área.

  1. In groups of  3-4, discuss about the things that a person in your profession likes and doesn’t like. (Spanish)
  2. In groups of 3-4,  discuss the most common habits of your future profession. (Spanish)
  3. In groups of  3-4, discuss about the things that a person can and can’t do in your profession. (Spanish)
  4. In groups of  3-4, make a list of things that people in your profession like doing.  Use the following table to fill in the blanks. One example is done for you.
# Likes for  a lawyer/ an engineer/ an accountant / a Chemists / etc
0 A lawyer likes reading the newspaper about global news.
1  
2  
3  
4  
5  

 

  1. In groups of  3-4, make a list of things that people in your profession doesn’t like doing.  Use the following table to fill in the blanks. One example is done for you.
# Dislikes for a lawyer/ an engineer/ an accountant / a Chemists / etc
0 A lawyer dislikes Math.
1  
2  
3  
4  
5  

 

  1.  In groups of  3-4, make a list of habits or common things a person does and doesn’t  do  in your profession.  Use the following table to fill in the blanks. One example is done for you.
# Habits for  a lawyer/ an engineer/ an accountan / a Chemists / etc
0 A lawyer defends people.
1  
2  
3  
4  
5  

 

# No habits for a lawyer/ an engineer/ an accountant / a Chemists / etc
0 A lawyer does not wear a helmet.
1  
2  
3  
4  
5  

 

  1. In groups of  3-4, make a list of things that people in your profession can do.  Use the following table to fill in the blanks. One example is done for you.
# Skills for  a lawyer/ an engineer/ an accountant / a Chemists / etc
0 A lawyer can read and interpret the Constitution codes.
1  
2  
3  
4  
5  

 

# No skills for  a lawyer/ an engineer/ an accountant / a Chemists / etc
0 A lawyer can’t build a house.
1  
2  
3  
4  
5  

 

  1. In groups of  3-4, find out the meaning and pronunciation of the following questions:

1.- What things do you like doing in your work?

2.- What things don’t you like in your job?

3.- What is your daily routine in your work?

4.- What things can you do in your profession?

5.- What things can’t you do in your profession?

  1. Individually, make and record a second interview to the professional you interviewed in Task 1. Make sure you record the interview in any digital format (Cellular Phone: .arm, WAV Recorder: wav, Windows Media, etc). Use the following questions:

1.- What things do you like doing in your work?

2.- What things don’t you like in your job?

3.- What is your daily routine in your work?

4.- What things can you do in your profession?

5.- What things can’t you do in your profession?

  1. Individually, when you finish the interview, write a report (in a Word Document) about the person you interviewed. These are the following requirements for the report:

1.- The report is written in English.

2.- It contains information about:

  • the things the professional likes, dislikes,
  • the things s(he) does everyday
  • the things s(he)  can, can’t do

3.- Write the report in a paragraph form with linking words: and, but, so.

  1. Individually, Save your Word Document as “Tarea3ReporteEscritoMiNombre”
  2. Save your audio file as ““Tarea3EntrevistaDosGrabadaMiNombre”.
  3. Send the Word Document and the Audio File to the e-mail address that corresponds to each advisor. Check this information in the reception.

———————–…………………………………————————

Tarea 4

 

PROCEDIMIENTO DE LA TAREA INTEGRADORA

 

Contexto: Se  integra la información personal, la vocación y las actividades que realiza el personaje de su área.

  1. Individually, review and recover all the information about the person that you interviewed.  Check the paragraphs and the sounds.
  2. With all the information that you have, write a list of sentences according to the following categories:

 

Personal information 1.-

2.-

3.-

Etc.

Physical description and personality 1.-

2.-

3.-

Etc.

Likes and dislikes, daily routine and abilities 1.-

2.-

3.-

Etc.

 

  1. With all the sentences, write a composition about the person that you interviewed.  Your composition needs 3 paragraphs with the following subtittles:
  • Personal information
  • Physical description and personality
  • Likes and dislikes, daily routine and abilities

 

  1. Individually, when you finish your  composition, record  it. Make sure you record your composition in any digital format. (Cellular Phone: .arm, WAV Recorder: wav, Windows Media, etc). You can check the pronunciation of the words here: http://www.m-w.com .
  2. Individually, Save your composition in a Word Document as “Tarea4ComposiciónEscritaMiNombre”
  3. Save your audio file as ““Tarea4 ComposiciónGrabadaMiNombre”.
  4. 7.       Send the Word Document and the Audio File to the e-mail address that corresponds to each advisor. Check this information in the reception.

———————–…………………………………————————

Tabla de evaluación

Tabla de evaluación de los productos entregados y los procesos y actitudes que lo llevaron a su culminación: 

El valor del proyecto es de 10 puntos.

CATEGORÍA 10
Excelente
8
Bueno
7
Satisfactorio
5
Requiere mejoras
Producto entregado             Producto terminado con todos los elementos que se les solicitó y con una calidad adecuada.     Producto casi terminado con faltantes pero con buena consistencia.      Producto casi terminado, pero con baja calidad y poca consistencia. Producto no terminado que necesita por fuerza mejoras para considerarlo como terminado
Proceso del alumno     El alumno integra los elementos de habilidad en el producto que demuestran un buen desempeño en sus saberes.     El alumno integra algunos elementos de habilidad en el producto que demuestran un desempeño bueno en sus saberes.   El alumno integra pocos elementos de habilidad en el producto que demuestran un poco desempeño en sus saberes.   El alumno no integra los elementos de habilidad en el producto. No demuestra un buen desempeño en sus saberes.  
Actitud El alumno integró su ética profesional para que el trabajo fuera original, para que fuera hecho en equipo y mantuviera la cooperación, el respeto a la diversidad y la tolerancia a la frustración. El alumno integró su ética profesional para que el trabajo fuera original, pero trabajó individualmente  y mantuvo la cooperación por compromiso. Tuvo respeto a la diversidad y tolerancia a  la frustración. El alumno integró su ética profesional para que el trabajo fuera original, pero trabajó individualmente  y no mantuvo la cooperación por compromiso ni tuvo respeto a la diversidad y tolerancia a  la frustración.) El alumno no integró su ética profesional para que el trabajo fuera original. No trabajó individualmente  y no mantuvo la cooperación por compromiso ni tuvo respeto a la diversidad y tolerancia a  la frustración.)

Elaboró:

Claudia Isabel Marín Sánchez

Isaí Alí Guevara Bazán

Jorge Alberto Molina Hernández.

Enero de 2011

……………………………………………………….

Publicado en Páginas