This course is composed by four units dedicated to the elements constituting the language system. The first unit introduces sounds, their nature and some of their features. In the second unit we will be working with words and their meanings, as well as phrases. For unit three, you will deal with phrases, sentences and structures in general. And finally, in unit four, all these elements will come together to form discourse, which can be spoken or written, and can be found in a diversity of contexts with specific functions. The topics will be treated not in too much depth, but there will be a lot of reflection going on.
Click on each box to access the information.
Hipótesis
La hipótesis puede definirse como una explicación
anticipada, una respuesta tentativa que el investigador se formula con respecto al
problema que pretende investigar. Una hipótesis puede ser,
por lo tanto, una suposición fundamentada en la observación del fenómeno objeto de
investigación.
Una hipótesis puede quedar confirmada por entero (lo cual es
poco frecuente); quedar refutada completamente,
o bien quedar confirmada parcialmente (lo que sucede con más frecuencia). En este
caso se sugiere modificar los resultados que se obtuvieron por medio de la
experimentación y volver a someterlos a la prueba experimental.
Las
hipótesis tienen que apoyarse tanto en conocimientos teóricos (cuando existen) como
en información empírica, y estructurarse de acuerdo con la forma en que se ha
orientado el planteamiento del problema, considerando
también las exigencias expresadas en los objetivos de la investigación. De aquí,
podemos derivar una ley: si un problema se elabora de manera descriptiva, las
hipótesis serán también descriptivas; en cambio, si aquél
se plantea con elementos que busquen la explicación y predicción de los fenómenos,
las hipótesis recuperarán estos niveles del conocimiento científico y se formularán
en los términos pertinentes.
La hipótesis tiene una importante función explicativa del fenómeno estudiado:
Otra función importante de la hipótesis consiste en delimitar el problema, al concretar algunos de sus elementos, como el tiempo (período de estudio o investigación) y el lugar. Elaboramos las hipótesis al momento de plantear el problema, pero estas sufren modificaciones durante el proceso de investigación, en la medida en que vamos profundizando en el conocimiento del tema.
Las hipótesis tienen que apoyarse tanto en conocimientos teóricos (cuando existen)
como en información empírica, y estructurarse de acuerdo con la forma en que se ha
orientado el planteamiento del problema, considerando también las exigencias
expresadas
en los objetivos de la investigación. Si un problema se elabora de manera
descriptiva, las hipótesis serán también descriptivas; en cambio, si aquél se
plantea con elementos que busquen la explicación y predicción de
los fenómenos, las hipótesis recuperarán estos niveles del conocimiento científico y
se formularán en los términos pertinentes.
Las hipótesis tratan de reproducir,
de acuerdo
con la teoría respectiva, los aspectos y relaciones más esenciales de la realidad
concreta, a fin de permitir su estudio profundo. En la práctica no siempre se
dispone de elementos teóricos sobre el objeto que se analiza;
en este caso la formulación de hipótesis se basa principalmente en la información
empírica que el investigador obtiene en forma directa o indirecta.
En el proceso de elaboración de hipótesis debe tenerse en cuenta que la realidad
concreta está compuesta por relaciones entre fenómenos que son complejas y
contradictorias, esenciales y secundarias. Asimismo, los fenómenos (variables) se
vinculan entre
sí de diferente manera según sea el momento histórico de que se trate. Una variable
se relaciona con múltiples variables en un proceso de cambio permanente de la
realidad. En este proceso dialéctico algunas variables
pueden ser vistas como causas directas o indirectas; otras, se manifiestan como
efectos.
Además, entre las supuestas causas existen vínculos de diversa
índole, y aquellas a
su vez, se encuentran determinadas por otras situaciones o fenómenos que no se
perciben con claridad o que se desconocen en un primer momento.
Unidad de análisis
La unidad de análisis es el objeto sobre el que se
quiere tener una respuesta, por ejemplo: grupos de personas, viviendas, sistemas de
comunicación, materiales de construcción, tipos
de inmuebles, etc.
Variables
En el proceso de elaboración de hipótesis debe tenerse en
cuenta que la realidad concreta está compuesta por relaciones entre fenómenos que
son complejas y contradictorias, esenciales y secundarias.
Asimismo, los fenómenos (variables) se vinculan entre sí de diferente manera según
sea el momento histórico de que se trate. Una variable se relaciona con múltiples
variables en un proceso de cambio permanente de la
realidad. En este proceso dialéctico algunas variables pueden ser vistas como causas
directas o indirectas; otras, se manifiestan como efectos.
Una variable es
una propiedad que puede variar (adquirir diversos
valores) y cuya variación es susceptible de medición. Ejemplos de variables: sexo,
edad, ingreso, escolaridad, aprendizaje de conceptos, tenencia de la vivienda,
localización residencial, etc. Las variables adquieren
valor para la investigación científica cuando pueden ser relacionadas con otras al
formar parte de una hipótesis o de una teoría.
Variable dependiente e independiente
Por variable entendemos un
atributo, característica o propiedad que puede estar presente o ausente en un
individuo, grupo o sociedad; puede presentarse con modalidades
diferentes y en distintos grados o medidas. A su vez, las variables se definen como
todo aquello que vamos a medir y controlar en una investigación. Deben, por tanto,
ser susceptibles de medición en forma cuantitativa.
Una hipótesis consta por
lo menos de dos variables: la independiente, que es el elemento, fenómeno o
situación que explica, condiciona o determina la presencia de otro, y la
dependiente, que es el fenómeno o situación
explicado que actúa en función de otro.
Las variables independientes se
consideran las causas posibles del fenómeno que se estudia, originan diversos
efectos (variables dependientes) relacionados entre sí,
y bajo ciertas circunstancias pueden repercutir en las causas.
Otra forma de
explicarla es que pueden ser vistas entonces como causa (variable independiente) y
efecto (variable dependiente). La independiente
es controlada por el experimentador, mientras que la dependiente cambia en respuesta
a la independiente.
Rationale
Performance objectives
Methodology
Self-evaluation
and Evaluation
Rationale
Language is part of our everyday lives. We use it at all times in
different ways, we boast about being the only race on earth with such an
elaborated language form, but… have you ever asked yourself what
language is? This might seem a silly question at
first sight, but just try to give a thorough definition of language.
To begin with, there are not only many different languages
around the world, but also several different types of languages within
the same community. The main purpose of any language, though, is
to communicate, and communication is one of the most important issues
for the human race.
Given its importance, it is worth dedicating a course to the concept of
‘language’, but to cover all languages and all of its forms in a single
course is simply too ambitious. Our context for this specific course is
that of non-native speakers of English
who are already, or want to become, English teachers. Speaking the language
is one thing, teaching the language is quite another.
It is necessary for an English teacher not only to use the
language efficiently (English, of course), but also to understand the
elements that constitute it. This can certainly benefit us with a
more proficient use of the language, but it also provides us with the
necessary understanding of the nature of a language to teach it
efficiently.
Therefore, we will focus on language as a system. This system is built
by different components which go from really short to quite long and
complex units: sounds and letters turn into words, words into phrases
and sentences, and sentences into discourse.
This is a simple way to see the system, and hopefully to understand it.
And remember, if you understand it, then... you got it!!!
Performance objetives
Students will be able to:
Methodology
As this is a Distance teaching Program, students are expected to develop
a high degree of autonomy. Reflection will be an essential element
throughout the course, along with constant communication with other
students, and sometimes with the facilitator,
to share the outcomes of all this reflection.
Reading the course material is
definitely another necessary activity in order to obtain more input for
reflection, but it will not be passive reading. Activities will tend to be dynamic and
interactive, in order to make students feel at ease with the course and
to create a good learning environment. Students will have to do
the activities indicated for each week within the deadline, and upload
the ones marked as ‘portfolio’ activities on the corresponding activity
section in Eminus to be revised by the facilitator. Many of this course activities
are merely a general overview of the topics, and students will only be
making their best guess. Do not worry if you don’t get the correct answers on the first, second or even third try. The idea of doing the activities is to make you reflect as you are doing them, and also once you can check the correct answers, by analyising why they are so.
If you are having problems to grasp any issue, you can always post your questions and comments in the corresponding forum (LAS – Questions and comments); but, of course, it is much better if you first try looking into other sources related to the topics you are having difficutlies with, and whenever you think something is useful, please share it in the same forum. Everybody will benefit from this.
Readings and reflections will eventually end up in critical discussions on a specific issue dealt during the course: the forums. In these forums, you are expected to post your main participation by Friday every week at the latest to be takien into account for evaluation, and reply to your e-mates by Sunday. After that, forums are closed for participation of any kind, but remain open for consultation. This is important because students will also have to write 2 short essays during the course about their insights on the corresponding topics, and a final essay about their own general perspectives of the relation between the topics in each unit and the language aspects: pronunciation, lexis and grammar, and the usefulness of these issues in their lives as teachers or future teachers.
Self-evaluation and Evaluation
You’ll see that most of the activitites will be self-assessed, as you’ll have access to the correct answers once you have provided yours, but there are some activites actually called Self-evaluation in Units 1, 2 and 3. These are a sort of recapitulation of the contents that have been covered. All the previous activities are not part of the evaluation, but they are obviously of paramount importance for actual learning to take place, and essential to participate in forum discussions and write your essays, which are part of the evaluation.
The activities denominated as PORTFOLIO will constitute 20% of your grade. The portfolio activities for each unit have a differnt percentage, since the number of activities in every unit varies, as well as its complexitiy (Unit 1 – 3%, Unit 2 – 7%, Unit 3 – 4%, and Unit 4 – 6%). Remember you need to upload them in the corresponding activity section within the deadlines indicated, since these sections are closed after such deadlines. Forum participation will be assessed in terms of the number and quality of your interventions, constituting 20% of your grade. Remember that your main participation should be posted by Friday every week to be taken into consideration. Replies are as important as main participations, so even if you did not post your main participation within the deadline, you still have a couple of days to reply to your e-mates.
You will need to write 2 short essays (one for units 1 and 2, and
another for units 3 and 4), which will constitute 30% of your grade. The
top grade for each essay will be 10 points, and they will be evaluated
under the following criteria: content (4
points), organization (4 points), language (1 point), and format (1
point). This means that the maximum number of points that can be
obtained is 20 points, which equals the 30% of your grade (10 points –
15%). There will
be deadlines established to hand in these essays, and there will be no
extensions.
You will also need to write a final essay about your insights regarding
all the units, which will be evaluated under the same criteria as the
short essays, constituting 30% of your grade. This means that the
maximum 10 points that can be obtained with
the final essay equal the 30% of your grade. There will also be a
deadline to hand in this essay, and there will be no extension.
| Forum participation | 20% | ||
|---|---|---|---|
Portfolio activities |
Unit 1 | 3% | 20% |
| Unit 2 | 7% | ||
| Unit 3 | 4% | ||
| Unit 4 | 6% | ||
| Short essays | 30% | ||
| Final Essay | 30% | ||
| TOTAL | 100% | ||